tisdag 12 februari 2013

Styrelsepresentation 2013: Kassör Alexandra Furu



Alexandra Furu, 23 år

Vad gör du?
Studerar socialpolitik vid Åbo Akademi i Vasa

Intressen?
Mina intressen är politik och samhällsfrågor överlag. En stor del av min fritid går till att engagera mig inom politik och studentpolitik, både genom deltagande i föreningar och att uppdatera mig vad som händer på nationellt och internationellt plan. Resten av min lediga tid spenderar jag med vänner och med att slösurfa mellan olika bloggar.

Vad innebär socialdemokrati för dig? Varför blev du socialdemokrat?
Socialdemokrati för mig handlar, ganska klassiskt, om rättvisa och solidaritet. Jag vill att samhället ska fördela sina resurser så att människor ska ha likvärdiga möjligheter att förverkliga sig själva och få må bra. Jag tror på att socialdemokrati är den ideologin som har störst möjlighet att minska på orättvisor i vårt samhälle.

Vilka politiska frågor brinner du för? Eller vad bekymrar dig i samhället, vad vill du förändra?
Jag vill också öka samhällsengagemanget bland unga, så gott som alla har åsikter om samhället, men få ger sig in i en kamp för att få till stånd den förändring de vill se.

Politisk förebild?
Ahtisaari!

Motto/favoritcitat?
” be the change you want to see in the world”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar