tisdag 12 februari 2013

Styrelsepresentation 2013: Suppleant Kai Alajoki



Kai Alajoki, 22år

Vad gör du?
Jag studerar statskunskap och masskommunikation för tredje året vid
Åbo Akademi i Åbo, där jag ursprungligen är hemma ifrån. Vid sidan av
studierna är jag aktiv i olika organisationer, bl.a. i
Socialdemokratiska Studerande SONK samt i Pohjola-Nordens
ungdomsförbund, där jag fungerar som viceordförande i år.

Intressen?
Föreningsliv, litteratur, matlagning, språk, politik osv.

Vad innebär socialdemokrati för dig? Varför blev du socialdemokrat?
Socialdemokrati är för mig en ideologi som strävar efter ett samhälle där ömsesidig solidaritet, jämlikhet, frihet och samhällsfred råder. I ett socialdemokratiskt samhälle har alla jämlika möjligheter att förverkliga sig själv oberoende av hurdan socioekonomisk bakgrund man har.

Jag blev socialdemokrat när jag insåg hur fint den traditionella nordiska socialdemokratiska välfärdsstatsmodellen fungerar. De socialdemokratiska värderingarna jämlikhet, solidaritet och gemensamt ansvar spelar en allt viktigare roll i dagens samhällen och därför kändes det naturligt att bli en del av den socialdemokratiska rörelsen.

Vilka politiska frågor brinner du för?  Eller vad bekymrar dig i samhället, vad vill du förändra?

Jag är en politisk "allätare", dvs. jag intresserar mig för såväl lokala som globala frågor. Exempelvis vill jag på internationell nivå förbättra, fördjupa och intensifiera det nordiska samarbetet, på nationell nivå ser jag att de ungas välmående är nyckeln till hela nationens framgång och på lokal nivå tycker jag att man ska se till att de offentliga välfärdstjänsterna finns tillgängliga för alla och är av god kvalitet.

Det finns förstås också många andra politiska frågor som får mig att reagera och ta ställning. Samhället är aldrig färdigt och det finns alltid något som man kan göra för att förbättra det.

Politisk förebild?
Erkki Tuomioja.

Motto/Favoritcitat?

Jag har inget egentligt motto, men favoritcitat finns de många av. En av mina favoriter är Mahatma Gandhis "Det finns ingen väg till fred, fred är vägen."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar