tisdag 12 februari 2013

Styrelsepresentation 2013: Ordförande Jacob Storbjörk


Jacob Storbjörk, 18 år

Vad gör du?
Jag är bosatt Jakobstad och är snart färdig med mina studier vid Jakobstads gymnasium. Efter gymnasiet hade jag tänkt studera statsvetenskap.  Vid sidan om studierna och uppdraget som FSUD:s ordförande är jag kommunalpolitiker i min hemstad. I höstas blev jag invald i Jakobstads fullmäktige.  Förtroendeuppdrag jag innehar är bl.a. en ordinarie plats i bildningsnämnden, samt vice ordförande i svenska skolsektionen.

Intressen?
Mitt största intresse är och förblir politik.  Det som blir kvar av min fritid använder jag  främst till att umgås med goda vänner.

Vad innebär socialdemokrati för dig? Varför blev du socialdemokrat?

Socialdemokratin är för mig en ideologi som kämpar för ett solidariskt, rättvist, jämlikt, fredligt samhälle. Alla ska ha jämlika möjligheter att förverkliga sig själv oberoende av vad mamma och pappa har i plånboken. Tanken om alla människors lika värde är socialdemokratins yttersta grundpelare. Jag ser även socialdemokratin som en rörelse som värnar om löntagarna. Min bestämda åsikt är att om man vill ha ett bra samhälle och en god samhällsutveckling så bör man utgå från löntagarnas bästa.

Jag blev socialdemokrat för att jag vill vara med om att göra världen bättre, men också för att försvara det nordiska välfärdssamhället. Socialdemokraterna har i Finland varit med och byggt upp vårt välfärdssamhälle enligt den nordiska modellen. Det tog 100 år att bygga upp välfärdssamhället, det arbetet får inte vara förgäves. Jag kommer att kämpa emot nyliberala lösningar, som innebär att plånboken kommer avgöra om du får vård eller en studieplats. Även främlingsfientliga tankar som segregerar befolkningen tar jag avstånd från.

Vilka politiska frågor brinner du för? Eller vad bekymrar dig i samhället, vad vill du förändra?

Jag brinner för de politiska frågor som berör hur servicen, vården, skolan och ekonomin ska vara utformad.  Jag vill motarbeta den globala skattesmitningen. Det bekymrar mig att de nyliberala och extremt konservativa ideologierna vinner grogrund i Finland. Jag vill i min politiska gärning arbeta emot dessa ideologier.

Politisk förebild?

Olof Palme, Ingvar Carlsson, Jutta Urpilainen och Paavo Lipponen

Motto/Favoritcitat?
Hjärtat är rött och sitter till vänster

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar