tisdag 12 februari 2013

Styrelsepresentation 2013: Styrelsemedlem Rebecca Åkers


Rebecca Åkers, 18 år

Vad gör du?  
Jag går för tillfället sista året vid Korsholms Gymnasium

Intressen?  
Musik, dans, teater, språk, kultur, matlagning, film, religion, litteratur mm

Vad innebär socialdemokrati för dig? Varför blev du socialdemokrat? 
Socialdemokrati är för mig ett idealiskt styrelsesätt. Efter en grundlig undersökning av för och nackdelar med olika politisk partier sympatiserar jag klar mest med SDP. Det är, anser jag, det enda parti som verkligen vill jobba för allas bästa, ser en människa bakom de yttre egenskaperna och vill skapa möjligheter för alla.

Vilka politiska frågor brinner du för? Eller vad bekymrar dig i samhället, vad vill du förändra?
Jämlikhet inför lagen och lika möjligheter är något otroligt viktigt för mig, och just i detta nu är jag verkligt engagerad i frågan om samkönade pars rätt att gifta sig och adoptera barn, vilket jag självklart anser borde vara tillåtet.

Politisk förebild?
Jag ser gärna med universellt medmänskliga ögon på politiska skeenden, och Tibets andliga ledare Dalai Lama är i detta fall en stor idol för mig, med sina tankar om jämlikhet, medkänsla och fred.

Motto/favoritcitat?

"When you've worked hard, and done well, and walked through that doorway of opportunity, you do not slam it shut behind you. You reach back, and you give other folks the same chances that helped you succeed." 
Michelle Obama
 
"You have your way, I have my way. As for the right way, the correct way and the only way, it does not exist." 
Friedrich Nietzsche



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar