tisdag 12 februari 2013

Styrelsepresentation 2013: Sekreterare Caroline Lång



Caroline Lång, 20 år

Vad gör du? 
Studerar statskunskap för andra året vid Åbo Akademi Vasa. Har statskunskap som huvudämne och offentlig förvaltning och masskommunikation som biämne.  Är hemma från Sandsund, Pedersöre men bor nu på studieorten Vasa.

Har ett stort samhällsintresse och engagerad i Åbo Akademis studentkår och i ÅSS (Åbo Socialdemokratiska Studeranden). ÅSS är en förening som främst är aktiv inom Åbo Akademi och medlemmar finns i Vasa och Åbo. Jag sitter med i ÅSS styrelse för andra året.

Förutom mitt politiska intresse så går jag på gymmet, dansar Zumba och umgås mycket med mina vänner. När jag har en stund över så kopplar jag av med en god bok.

Vad innebär socialdemokrati för dig?  Varför blev du socialdemokrat?
Socialdemokratin för mig innebär; Rättvisa och jämlikhet.
Alla ska ha rätt till samma service, oberoende ålder, kön eller sexuell läggning.  Samhället ska vara jämlikt på ett sådant vis att alla har samma möjligheter att lyckas.

Jag blev socialdemokrat för att det var partiet som bäst stämmer överens med mina åsikter och värderingar. 

Vilka politiska frågor brinner du för?
För mig har invandrarfrågan blivit allt viktigare. För mig är det viktigt att invandrare fångas upp för samhället och så fort som möjligt får en bild av hur det finländska samhället är. Vårt samhälle med den befolkning vi har kommer inte att klara av de utmaningar som det kommer att ställas inför i framtiden. Därför bör vi försöka ändra på vår attityd emot invandrare redan i det skede.

Politisk förebild

En av mina politiska förebilder är Jutta Urpilainen, en stark kvinna som bara växer efter varje utmaning och prövning.

Motto/Favoritcitat
-”Allting är möjligt”
- ”Blodet är rött och hjärtat sitter på vänstra sidan”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar