tisdag 12 februari 2013

Styrelsepresentation 2013: Suppleant Tomi Kontkanen



Tomi Kontkanen, 22 år

Kort bakgrund: Studerar statskunskap och nationalekonomi vid Åbo Akademi för andra året och har arbetat i vår ’Åbo familj’ alltså Statsvetenskapliga Klubben vid Åbo Akademi r.f. styrelsen året 2012. Mina rötter är i Hangö och Västnyland.

Om mig:

Jag är en nyliberalist vänsterlutande person som förespråkar ’the third way’. Det är väldigt viktigt för mig att staten erbjuder människor säkerhet och möjlighet till framgång och lycka utan tyranni. Utbildning och kunskap är en av de bästa investeringar staten kan göra för att få ekonomin att fungera. En utbildad och välmående arbetskraft är kanske Finlands största resurs. Därför är utbildningen så viktig i vårt land. Här anser jag att socialdemokraterna står i en viktig position för att säkra utbildningsväsendets framtid.

Privat entreprenörskap skapar arbete och gynnar samhället. Det är viktigt att staten garanterar privata entreprenörers möjlighet att utveckla sig och blomstra. Därför behövs det en god infrastruktur och energiförsörjning samt en balanserad finanspolitik. Finland konkurrerar i en globaliserad värld. Då måste vi förstå våra styrkor och svagheter för att utveckla en helhetsstrategi som försäkrar Finland som en av globaliseringens vinnare även i framtiden. Det gäller att förstå vår tid och vår tids anda. Y-generationen vart jag tillhör bör förstå världen och de nya aktörerna i den nya världen och hur man ska bemöta dem. Jag brinner för globala frågor och försöker ständigt hitta nya perspektiv och svar på dessa frågor. Utbildningen jag får från staten och Åbo Akademi är en investering. En investering som förhoppningsvis bär frukt ur Finlands synvinkel. Jag utbildar mig nu men hoppas att i framtiden kunna bidra med mitt för att säkra Finland som en av vinnarna i den allt mer globaliserade världen. Här anser jag att socialdemokraterna erbjuder mig en ypperlig möjlighet att förverkliga mina drömmar. Planerna för 2013 är att koncentrera mig på mina studier och engagera mig enligt förmåga och behov i förenings aktivism.

Politiska förebilder:


Tony Blair (förnyelseförmåga ’new labour’), Bill Clinton (politisk överlevare), John F. Kennedy (visionär), Ronald Reagan (charm och ordfärdighet), Winston Churchill (viljekraft), Martti Ahtisaari (globala arbetet för fred), Tarja Halonen (Rysslands relationer och jämnställdhet).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar